سبک زندگی

چه نوجوانانی بیشتر به خودکشی گرایش دارند ؟

چه نوجوانانی بیشتر به خودکشی گرایش دارند ؟

 

دو دسته از نوجوانان بیشتر از بقیه اقدام به خودکشی می کنند :
1- نوجوانان باهوش : نوجوانان بسیار باهوش که تنها و منزوی هستند و نمی توانند معیارهای عالی خود را در زندگی برآورده کنند .
2- نوجوانانی که گرایش های ضد اجتماعی دارند: این گروه بیشتر دیده می شوند و گروه بزرگ تری نیز هستند ، این گروه ناخشنودی خود را از طریق تهدید و ترساندن بقیه ، جنگ و ستیز ، دزدی و سو مصرف مواد و دارو نشان می دهند و با وجود اینکه متخاصم و پرخاشگر و مخرب هستند خشم خود را به درون نیز برمی گردانند .

در نوجوانان بسیار باهوش و نوجوانان ضداجتماعی خوکشی بیشتر دیده می شود

دلایل خودکشی در نوجوانان

  1. زمینه اختلالات روانی در خانواده : در اغلب خانواده های نوجوانان خودکشی گرا زمینه اختلالات هیجانی و ضداجتماعی وجود دارد .
  2. تجربه رویدادهای استرس زا در زندگی : اغلب این نوجوانان رویدادهای استرس زای متعددی مانند فقر مالی ، طلاق والدین ، سوءاستفاده و غفلت را تجربه کرده اند و معمولا اتفاقات استرس زا قبل از تلاش برای خودکشی افزایش می یابند .
  3. تغیرات شناختی و اعتقاد به افسانه شخصی در این سن : اعتقاد به افسانه شخصی باعث می شود که بسیاری از نوجوانان افسرده نتیجه بگیرند که هیچکس نمی تواند غم و اندوه و افسردگی آنها را درک کند و در تیجه یاس و ناامیدی آنها عمیق تر می شود .
    4- سرزنش کردن نوجوانان به خاطر مشکلات خانواده توسط والدین
    5- قطع رابطه مهم با همسالان
    6- احساس شرمساری ناشی از دستگیر شدن به خاطر رفتارهای ضداجتماعی
    در حال حاضر خودکشی های تقلیدی نیز زیاد دیده می شوند به این معنا که وقتی یکی از عزیزان نوجوان و یا دوستانش خودکشی می کند او نیز به همین کار دست می زند .
    بازی هایی مثل بازی نهنگ آبی که در نهایت به خودکشی افرادی منجر می شد که بازی می کردند یکی از مصادیق عوامل اجتماعی است .
    به طور کلی عوامل اجتماعی ، روانی و خانوادگی در خودکشی نوجوانان دخالت زیادی دارند .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا